سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
بسم الله الرحمن الرحیم
یا منعم ، چه نعمتی بالاتر از سلامتی ، آن را هیچ گاه از ما مگیر
یا امام رضا ، در شبستان بارگاه روحانیت نسیم مهر می وزد ، بوی عطر حضور عاشقانت در سراسر حرم پیچیده است ، من میهمان زیباترین لحظه های زیستنم.
السلام علیک یا ثامن الحجج ، یا علی بن موسی الرضا .
سلام و درود به مشتاقان زیارت عشق ، سلام و درود به شما همراهان برنامه غریب آشنا .
امروز هفدهم قوس است ، مصادف با دوم ماه محرم الحرام . در آیینه تاریخ، حوادثی دیده می شود که مثل یک حباب در خاطره ها می ترکد و گرد و غبار فراموشی می پذیرد و به کل از صحنه یادها محو می شود، اما حوادثی هم هستند که همانند موج دامنه می گیرد و گسترده می شود ، چنین حادثه هایی جاوید و بی مرگ هستند و هیچ سد و پرده ای را توان پوشاندن آنها نیست . یکی از این سرگذشت های جاودانه، یاد بزرگ سردار دشت کربلا حضرت حسین بن علی ( ع ) است که هر ساله حرمتی بیشتر می یابد.
امام رضا ( ع ) به دعبل، شاعر اهل بیت فرمودند: ای دعبل برای حسین بن علی ( ع ) مرثیه بگو ، تو تازنده ای یاور و ستایشگر مایی تا می توانی از یاری ما کوتاهی مکن .
شما می دانید که ما در برنامه غریب آشنا روایات و احادیث زیادی را در مسائل گوناگون از امام رضا (ع) برای شما بازگو می کنیم. این، از آن جهت است که گنجینه سخنان حضرت رضا (ع) دریای بیکرانی است، به شرط آن که این سخنان را به نهانخانه دل راه دهیم.
بسیار نیکوست که زائر، عارف به سخنان آن بزرگوار بوده و همراه با زیارت، پذیرای آن سخنان باشد چرا که به کارگیری رهنمودهای امام رضا ( ع ) در زندگی همانند زیارت و حضور همیشگی در پیشگاه آن معصوم خواهد بود .
گزارش :
- لطفاً خودتان را معرفی کنید ؟
- غلامی هستم .
- خانم غلامی زمانی که به حرم امام رضا ( ع ) می روید به محض ورود چگونه به آقا عرض ادب می کنید ؟
- یعنی شاید باورتان نشود ، من با وجود این که در مشهد بودم و هفته ای یک بار می روم وقتی روبروی ضریح قرار می گیرم تمام بدنم به لرزش در می آید . این قدر این آقا رئوف و مهربانند که ما خودمان غافلیم و نمی فهمیم ولی با تمام مشکلات وقتی وارد حرم می شویم و زمانی که نگاهت به گنبد می افتد تمام مشکلات فراموش می شود یعنی انگار آقا یک آرامش خاصی می دهد .
- من می بینم که شما منقلب شده اید و اکنون اشک در چشمانتان جاری است ، حال دعاکنید همه کسانی را که دل امیدشان گره خورده به پنجره های فولادی زیارت حضرت امام رضا ( ع ) ، چه دعا می کنید ؟
- من اولین دعا و خواسته ام ظهور آقا امام زمان ( عج ) است و فقط خواسته ام این است که انشاء الله تمام مسلمانان در هر جایی از عالم هستند موفق و موید و سالم و تندرست باشند .
- می شود برای ما بگویید سلامی که به آقا می دهید چیست و جملاتی که واقعاً از ته دلت و به ساخته زبان خودت بیان می کنی ؟
- من هر زمان که وارد حرم می شوم علاوه بر سلام خاصه امام رضا ( ع ) که به ایشان می دهم تمام سلام من یا امام رئوف است ، آن قدر این امام مهربانند که هر چه بگویم کم گفته ام نسبت به مهربانی آقا .
- چه زمانهایی حرم می روی ، چند بار در هفته ؟
- من هر هفته شبهای جمعه اگر خدا بخواهد و امام رضا بطلبد می روم .
- شما فکر می کنید که حرم رفتن به چه گونه ای باید باشد ، آیا حتماً این است که بروی و به ضریح بچسبی و زیارت کنی و ببوسی یا نه همان که به هدف حرم بیرون می شوی از منزل و در گوشه ای از صحن جای می گیری و زیارت نامه بخوانی و سلام بدهی ، چه فرقی بین این دو وجود دارد و کدام یک صحیح تر است ؟
- به نظر من همان لحظه که وارد حرم می شوی امام رضا ( ع ) نگاهت می کند و در هر جایی که راه بروی و به نظر من نشستن در صحن حرم و نگاه کردن به گنبد کفایت می کند و آقا جواب را حتماً می دهد و زائران را نباید اذیت کنیم .
دستم را روی سینه ام می گذارم و می گویم:
اللهم صل علی ، علی بن موسی الرضا مرتضی الامام التقی النقی و حجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهید صلاه کثیره تامه زاکیه متواصله متواتره مترادفه کأفضل ماصلیت علی احد من اولیائک "

- دوستان ! در کتاب بحارالانوار آمده است: شخصی از زیارت سید الشهدا ( ع ) برگشته بود و خدمت امام رضا ( ع ) رسیده و مقداری از تربت جدش امام حسین ( ع ) را برای آن حضرت آورده بود . هنگامی که امام رضا ( ع ) تربت جدش سید الشهدا (ع) را دید، بسیار گریستند.
یا امام رضا، از تو نوشتن مایه مباهات است و از تو سرودن افتخار زبان ها ، چه سعادتی بالاتر است از آن که برای تو بگوییم .
شعر آقای میرزایی
در هر طرف که دل بنشیند طواف توست
از هر طرف به من برساند ازآن، تو را
وقتی که رودخانه شود شهر تا دوید
نوشیده اشتیاق لب کودکان تو را
ممنونم از خدا که تو را آفریده است
رحمت برای سفره بی نانمان تو را
حضرت امام رضا ( ع ) فرمودند: کسی که مصیبت های ما را به یاد آورد و به دلیلی ظلمی که به ما شده، گریه کند فردای قیامت با ما و درجه ما خواهد بود . کسی که مصیبت های ما را یادآوری کند و بگرید و بگریاند، چشمان او روزی که همه چشمها می گریند گریان نخواهد بود و کسی که در مجلسی که امر ما زنده می شود بنشیند، در روزی که دلها می میرند دل او زنده خواهد بود.
سنت رضوی
امام رضا ( ع ) افراد پاک و شریف را به خودش نزدیک می کرد و آنها را از لطف و کرم و مهربانی خود بهره مند می ساخت. آن حضرت علاقه و محبتی ویژه به آنان داشت و هر گاه آنان را می دید با آنها دست می داد و مصافحه می کرد . هرگاه میهمان به خانه امام می آمد هنگام ترک خانه، امام رضا ( ع ) تا جلوی در خانه او را بدرقه می کردند . در معاشرتها و دیدارها و در مسجد و نشستهای علمی، اگر با افراد پرهیزکار و مومن روبرو می شدند با خوشرویی با آنها برخورد می کردند، از این رو بسیاری از مردم پاک سرشت از نزدیکی و معاشرت با امام رضا ( ع ) احساس افتخار و شادمانی می کردند.





تاریخ : چهارشنبه 89/11/20 | 12:42 صبح | نویسنده : مصطفی حسن نژاد | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.