سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«بخش هایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه کامران» با آوانگاری و نگارش طلیعه کامران و شهاب مِنا ،نام کتابی است که به تازگی از سوی نشر موسیقی عارف منتشر شده و خیلی ها را شگفت زده کرده است.
اولین چیزی که تا حدودی حیرت مخاطبین را در پی دارد عنوان ردیف حبیب سماعی است و این سوال که«مگر حبیب سماعی هم ردیف داشته؟!» و همین دلیلی می شود که مخاطب هرچه زودتر این کتاب را تهیه و بلافاصله باز کند!
 
محتوای کتاب:پس از مقدمه ی طلیعه کامران، شهاب مِنا شرحی در حدود پنجاه صفحه درباره ی این مجموعه و شیوه ی سنتورنوازی حبیب سماعی نگاشته است.نکته ی حایز اهمیتی که تنها با خواندن چند صفحه اول، توجه را جلب می کند نوع تحقیق و پژوهش بنیادی و اصولی نویسنده است. شهاب مِنا با نگاهی عمیق و دقیق توضیحاتی را در مورد سبک و شاگردان حبیب سماعی بیان کرده، سپس به بررسی و تحلیل مستنداتی از ردیف محمدصادق خانی و مقایسه آن با ردیف های مکتب فراهانی پرداخته است.همچنین محتوای این اثر را با دیگر منابع منتشر شده درباره ی حبیب سماعی مقایسه کرده است و…
قسمت آوانگاری این مجموعه شامل:دستگاه شور، آواز ابوعطا، چهارمضراب دشتی، بیات ترک، دستگاه سه گاه، دستگاه چهارگاه، دستگاه همایون و آواز بیات اصفهان می باشد که در این بین شور از همه مفصل تر است.ناگفته نماند که در این ردیف ضربیهای متعددی از حبیب سماعی آوانگاری و چاپ شده که تا کنون شنیده نشده است.کلا این کتاب دید ما را نسبت به سنتور نوازی دوره قاجار و خصوصا حبیب سماعی تغییر می دهد و از این نظر نقطه ی عطفی به شمار می آید.
اکنون سوالی پیش می آید که در این شصت و اندی سالی که از فوت حبیب سماعی می گذرد خانم کامران کجا و در چه وضعیتی بوده اند؟ اگر خدای ناکرده در این مدت اتفاق ناگواری برایشان پیش می آمد، می توان تصور کرد که چه بر سر این میراث معنوی گرانبها می آمد و… ولیکن اتفاق مهم این است که بعد از این همه سال کسی مثل آقای مِنا پیدا شد و ایشان را دَریابید(در واقع دُر یابید) و با پیگیری و پشتکار باعث شد که این مجموعه بی نظیر از خطر انهدام نجات یابد و امروز به شکلی منحصربه فرد در دسترس علاقه مندان و محققان قرار بگیرد.
جالب تر از همه این که قرار است مجموعه ی صوتی این ردیف استثنایی با اجرای خانم کامران نیز منتشر شود.
لازم به ذکر است که این کتاب 197 صفحه دارد و قیمت آن پنج هزار و پانصد(5500) تومان است.





تاریخ : شنبه 89/12/14 | 11:5 عصر | نویسنده : مصطفی حسن نژاد | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.