سفارش تبلیغ
صبا ویژن

غربت امام رضا (ع  

دلها با یاد تو و دستها با نام تو، کار آغاز می کنند . ای نام تو بهترین سرآغاز .
بسم الله الرحمن الرحیم
بر آستانه حرم تو هر که سر فرود بیاورد بزرگ خواهد شد . نفسها گره خوردند به حال و هوای حرمت . پیمودن بیابانها سهل است اگر تو بطلبی و از تاریکی جاده ها چه باک، اگر مشعل به دست تو باشد . هر که دل به دست تو بسپارد روح عطوفت را در او خواهی دمید و روانه اش خواهی کرد به حصار حصین ولایت .
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا .
حتماً شما هم تا به حال شنیده اید که می گویند، امام رضا ( ع ) امام غریب . عده ای می گویند چون امام رضا ( ع ) از جد و وطن خود دور افتاده، غریب است . این درست است ولی ساده ترین دلیل است .
امام رضا ( ع ) غریبند به چند دلیل : اول این که دشمن قسمی با ایشان برخورد کرد که با هیچ کدام از ائمه ( ع ) این برخورد را نداشت . مامون امام رضا ( ع ) را به توس فراخواند . ایشان را در باغی جای داد که همه می گفتند عجب احترامی به امام رضا ( ع ) گذاشته است و نمی دانستند که پشت پرده چه می گذرد . به همین علت امام رضا ( ع ) پیش از سفر به توس از خانواده خود خواست که برای ایشان عزاداری کنند .
دومین دلیل این که دوستان ایشان را انکار کردند. چون امام موسی کاظم ( ع ) مدت زیادی در زندان بودند وکلای ایشان نمی توانستند با ایشان رابطه داشته باشند و از احوال امام بی خبر بودند . وقتی امام موسی کاظم ( ع ) از دنیا رفتند عده ای هم منکر این شدند که امام فرزندی داشته است .
و سومین دلیل برای غریب بودن امام رضا ( ع )، انکار فرزندشان امام جواد ( ع ) بود . عده ای منکر شدند که امام رضا ( ع ) فرزندی به نام جواد دارد . وقتی کسی امام را به جوادش قسم می دهد یعنی جوادش را قبول دارد .

زیارت
روبروی جلال تو می ایستم تا اشکهایم را قطره قطره در صحن حرمت جاری کنم . نشان کرامت تو را کبوتران بر دوش دارند و در این میانه وای بر دل من که رسم کبوتری نمی داند و تنها چشم به راه تعبیر رویاهاست .
به ملازمان سلطان که رساند این دعا را که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را
گزارش :
لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چه احساسی دارید از این که مشرف می شوید به زیارت حضرت امام رضا ( ع ) ؟
همین که چشمم به گنبد می افتد خود به خود یک احساسی به من دست می دهد که خیلی خوشحالم و تشکر از ته دل می کنم از امام رضا ( ع ) که ممنونتم از این که باز هم من را طلبیدی و باز هم آمدم به پابوست و با این همه که ما غرق گناهیم بازهم ما را می طلبی واین از کرامت و مهربانی شماست .
از مهربانی و کرامت امام رضا ( ع ) بگویید که چه دیده اید و چه گرفته اید ؟
در زندگی خودم خیلی دیده ام یعنی یک حاجت خیلی مهمی داشتم و با چهاربار پیاده رفتن تا حرم گرفتم و توصیه می کنم هر کسی که صدای من را می شنود امام رضا ( ع ) را دست کم نگیرید، حتی با اشکی که در خانه می ریزید، باور کنید که امام رضا ( ع ) سراغتان می آید و اگر سلامی در خانه دارید وسلامتان را به امام رضا ( ع ) می دهید حتماً علیک می گیرد . از لطف و کرمش هر چه بگویم کم گفتم .
معمولاً چه موقع به حرم امام رضا ( ع ) می روید ؟
بیشتر شنبه ها و جمعه ها .
چرا این روزها را انتخاب کردید ؟
جمعه که یک روز تعطیلی است و حالا اگر نشد حتماً شنبه را می رویم . چون می خواهم شروع هفته را با لطف امام رضا ( ع ) شروع کنیم که با زیارتی که برای امام رضا ( ع ) می خوانیم احساس می کنیم که آن هفته را بیمه شده ایم .
وقتی به حرم امام رضا ( ع ) می روید اول چه خواسته ای دارید و چه دعایی می کنید و آیا همیشه برای گرفتن حاجت به حرم می روید ؟
من بیشتر به خاطر این می روم که مثلاً ما داد می زنیم که یا امام حسین ما را بطلب ، امام رضا ( ع ) که کنار ما هستند . همین که داخل حرم امام رضا ( ع ) می شوم اول فرج آقا امام زمان است و بعد خیلی سریع به یاد پدر و مادرم می افتم چون که دورند و نمی توانند به حرم بیایند و دیگر هر موقع که می روم جای خالی اینها را احساس می کنم و زیارتم اول از طرف پدر و مادرم است و کسانی که فوت شدند و دستشان از این دنیا کوتاه است .
اگر در همین لحظه احساس کنی که حاجتت بر آورده می شود و حاجت می گیری چه دعایی می کنید ؟
دعا می کنم هر کسی که حاجتی دارد و آن را نگرفته انشاء الله مانند من حاجتش را بگیرد . "
سیره اخلاقی
اخلاق پسندیده عامل بسیار تاثیرگذاری در گرایش انسان به سوی خداست . خدواند در قرآن کریم پیامبر اکرم ( ص ) را به خلق نیکو ستوده . رمز موفقیت ایشان را نیز در اخلاق ارزنده ایشان می داند . رفتار و منش پیشوایان دینی ما تجلی اخلاق پیامبر ( ص ) بود .
"ابراهیم بن عباس" که مدت طولانی در محضر امام رضا ( ع ) بود و از آن منبع فیض الهی بهره های فراوان برده بود، درباره سیره اخلاقی امام رضا ( ع ) چنین می گوید : هیچ گاه ندیدم آن حضرت با سخن خود کسی را آزار دهد یا اهانت کند . کلام هیچ کس را قطع نمی کرد و به نیازمندان کمک می کرد و هرگز در حضور دیگران آب دهان به زمین نمی انداخت . با خدمتکاران به نرمی سخن می گفت و به هنگام نشستن در حضور دیگران به چیزی تکیه نمی داد.
برخورد شایسته امام رضا ( ع ) قسمی بود که "ابن ابی عباد" وزیر مأمون نیز وی را ستوده و گفته است: "علی بن موسی" در تابستان روی حصیر می نشست و دور از چشم مردم، جامه خشن می پوشید و در هنگام روبرو شدن با مردم لباس بهتر به تن می کرد تا کارش خودنمایی به زهد تلقی نشود .
یا غریب الغربا، راستی چند بیابان دلتنگی را باید دوید تا در کمندت افتاد؟
التماس دعا خدانگهدار
 
 
 





تاریخ : چهارشنبه 89/11/20 | 12:44 صبح | نویسنده : مصطفی حسن نژاد | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.